Selasa, 14 Jun 2011

PeTuA NaK TaMbAt Ati En. SuAmi....

1. Selalu berdoa agar suami sentiasa menyayangi anda. Bila suami balik dari kerja, tegur dan sentuh suami sebelum anda membuat kerja-kerja lain.

2. Tunjukkan keprihatinan dengan bertanya secara khusus mengenai kegiatan suami sepanjang hari. (jika suami da...lam mood yang sesuai) Belajar dan berlatihlah untuk mendengar dengan baik dan bertanya dengan tepat. Jangan tergesa-gesa untuk menyelesai masalah suami. Apa yang lebih penting ialah memberi perhatian dan simpati.

3. Luangkan masa yang betul-betul "berkualiti" sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari kepada suami. (pssstttt.... klau lebih lagi masa lagi bagussskan..hehehe, sure x keluar rumah en. suami kan...kan..)

 4. Tanya ibu mertua, abang atau kakak ipar mengenai hadiah yang disukai oleh suami dan belikan hadiah tersebut sebagai cenderahati atau untuk memujuk.

 5. Beri pujian terhadap penampilan suami. (rambut, wajah, pakaian kacak, kesederhanaan dan seumpamanya).

 6. Cepat-cepat pujuk bila suami marah atau berkecil hati. Minta bantuan suami hanya jika sesuai. Sesuai pada masa, tempat dan jenis profesyennya. (pssssttt.... tp yg ini memang btol, kalau da suara memujuk manja lunak sure en. suami yg baran macammana pun akan cairr... huahua.. Tp biasala kdg2 kita tewas jgak dgan EGO.....)

7. Elakkan suami dari menunggu terlalu lama terutama bila bersiap. (psssstt.... yg ini jrg nak jmpa lelaki yg bole sabar kan..kan.., da adat owg prempuan bersiap sure la nak lawo-lawo, selebet kang menyampah plak!! Amacam??)

 8. Bila suami memberitahu yang dia akan pulang lewat, ucapkan terima kasih kerana memberitahu. (Lebih baik beritahu dari tidak beritahu langsung )

9. Bila suami meminta bantuan, buatlah dengan serta merta dengan ikhlas dan gembira dengan tidak mengungkit atau banyak komen.

10. Ucapkan kata-kata sayang yang romantik pada suami sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Jika anda marah, tunggu hingga sejuk. Bila sudah sejuk beritahu suami apa yang mengganggu fikiran secara sopan.

*semoga rumahtangga kita bersama org tersayang bahagia selamanya... (^_^)....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan